”Mindfun” -mielentilan ja asennoitumisen jäljillä

Myötätunnon merkitys on puhuttanut ja mietityttänyt paljon viime aikoina. Verkostossamme on kasvatettu osaamista tästä teemasta ratkaisukeskeisyyden, positiivisen psykologian ja mindfulnessin rinnalla jo vuosia. Se on ollut osin intuitiivista, koska asia nyt vain on tuntunut niin oikealta.

Nyt tieteellinen mielenkiinto suuntautuu yhä pontevammin tälle alueelle ja tukee myönteisiä havaintoja myötätunnon monista terveysvaikutuksista. Heinäkuisen Positiivisen psykologian maailmankongressin tuliaisina Krisse Lipponen kertoi useista lupaavista compassion-tutkimuksista sekä workshopeista, joissa käytiin läpi näyttöä mm. myötätunnon, merkityksellisyyden ja myönteisten tunteiden vaikutuksista positiivisen terveyden ja työelämän rakentajina. Tällä tiedolla on valtavasti merkitystä ja sovellusmahdollisuuksia kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen kannalta monilla elämänalueilla.

IMG_2728

Verkostomme jakamisen ja jalostamisen kulttuurin keskeinen paikka on ”hipsterikahvilamme”. Siellä sisäpihanäkymän äärellä päästään välillä sfääreihin. Mindfun –aivoittelu alkoi taannoin kirjoitusvirheestä – mindfulness oli tekstissä lipsahtanut muotoon mindfunless. Kuten mokasta parhaimmillaan, tästähän tuli lahja. Ajatukset kulkivat siihen, kuinka arjessa asioiden ruuhkassa helposti keveys katoaa ja otsarypyt syvenevät. Mistä silloin löytyisi rentoutta ja iloa? Millainen olisi mindfunilla varustettu mindset? Sitä me haluamme olla edistämässä!

Jos yksi vastaus ilon löytymiseen on myötätunnon kasvattaminen itseä (ja muita) kohtaan, mikä silloin on kysymys. Mahdollinen kysymys on ensinnäkin, miten oppia olemaan hankaluuksien ja haastavien tunteiden kanssa niin, että ei nujerru tai käperry itseensä. Virheet, epäonnistumiset ja riittämättömyyden tunne kaappaavat helposti mielen. Mutta tunteistaan ja ajatuksistaan voi tulla tietoisemmaksi, ja tämän myötä sisäisen puheen laatu voi muuntua soimaavasta toisenlaiseksi. Mitä jos itseään kohtaa parhaana ystävänään?

Toinen kysymys on, miten voi kasvattaa hyvän huomaamista ja arvostamista arjessaan. Myötätuntoinen asennoituminen auttaa aktiivisesti välittämään myös itsestä – huomaamaan mitä tarvitsee ja mikä ravitsee, tuo iloa ja asioista nauttimista. Se tuo ymmärrystä ja keinoja siihen, miten omia vahvuuksia voi käyttää tietoisemmin, löytää arvoa omista vaikeistakin kokemuksista ja elää merkityksellistä elämää.

Eräänä aamuyönä aivoni alkoivat syöttää minulle tarinaa siitä, että en ole valmistautunut alkavan päivän isoon luentotilaisuuteen riittävästi. Epävarmuus syöksähti mieleen ja kehoon. Onneksi olin opettanut aivoilleni myös toisenlaista todellisuutta. Huomasin kysyväni itseltäni, että näinkö minä autan itseäni valmistautumaan ja antamaan parhaani. Miten tämä auttaa? Enkö tarvitse ja ansaitse jotain ihan muuta? Hengitin syvään, rauhoittuen – haluan ja voin kohdata itseäni kannustavammin ja hyväntahtoisemmin.

Myötätuntoisen suhtautumisen oppiminen ja tietoisempi käyttäminen voi muuttaa kokemuksia ja käyttäytymistä toisenlaiseksi. Hyvä on muistaa, että tällaisen taidon kasvattaminen ei ole muilta pois vaan se heijastuu myönteisesti kanssakäymiseen. Itseensä yhteydessä ollen voi virittäytyä paremmin myös muihin sekä löytää hyvää tekevää mindfunia, aitoa hymyä päivän kohtaamisiin ja tilanteisiin.

– Leena Rasanen

 

 

 

 

”Mindfun” -mielentilan ja asennoitumisen jäljillä

27.08.2017

Myötätunnon merkitys on puhuttanut ja mietityttänyt paljon viime aikoina. Verkostossamme on kasvatettu osaamista tästä teemasta ratkaisukeskeisyyden, positiivisen psykologian ja mindfulnessin rinnalla jo vuosia. Se on ollut osin intuitiivista, koska asia nyt vain on tuntunut niin oikealta.

Nyt tieteellinen mielenkiinto suuntautuu yhä pontevammin tälle alueelle ja tukee myönteisiä havaintoja myötätunnon monista terveysvaikutuksista. Heinäkuisen Positiivisen psykologian maailmankongressin tuliaisina Krisse Lipponen kertoi useista lupaavista compassion-tutkimuksista sekä workshopeista, joissa käytiin läpi näyttöä mm. myötätunnon, merkityksellisyyden ja myönteisten tunteiden vaikutuksista positiivisen terveyden ja työelämän rakentajina. Tällä tiedolla on valtavasti merkitystä ja sovellusmahdollisuuksia kokonaisvaltaisen terveyden edistämisen kannalta monilla elämänalueilla.

Lue lisää…

Mindfulnessin 7 yleisintä väärinymmärrystä

06.10.2015

mindfulnessAleksi Litovaaran Hetkinen-vlogissa fiilistellään yleisimpiä väärinymmärryksiä mindfulnessiin liittyen ja avataan aiheita MythBuster-meiningillä!

Lue lisää…

Johtavan viestintäkonsultin tutustumismatka mindfulnessiin

15.05.2015

Johtavan viestintäkonsultin tutustumismatka mindfulnessiin – täyttä elämää ja arkeen sopivia harjoituksia Susanna Isohannin blogissa! Lue blogi-kirjoitus tästä.

Alussa

05.04.2015

Alussa meillä oli halu perustaa vanhan työyhteisön jatkeeksi uusi. Etsiä ehkä vähän enemmän ihmisiä mukaan. Ratkaisukeskeisellä kielellä meillä oli unelma. Tällä kertaa unelma oli kuitenkin enemmän tuntuma, koska sitä ei tarkennettu. Sen sijaan aloitimme ottamalla yhteyttä tuttuihin, jotka kenties voisivat olla kiinnostuneita yhteistyöstä. Yhtäkkiä meitä oli kymmenkunta. Aloitimme. Mitä yhteistyö voisi olla? Mitä varten? Ja etenkin missä tiloissa, koska tilantarve oli akuutti. Joitakin askelmerkkejä löytyikin yllättävän hyvin.

Lue lisää…